Jäätynyt vai
sulava konflikti? – Arktisen alueen problematiikkaa
MPKK:n strategian
laitoksen opiskelija julkaisun loppuraportista vuodelta 2010 oma osuuteni.
Maailma oli
silloin hyvin erilainen, kun vertaa sitä nykyiseen tilanteeseen, mutta arktisen
alueen merkitys oli jo silloin huomattava. Eikä se ole siitä pienentynyt.
Johdanto
Käsittelen
esitelmässäni neljää valtiotoimijaa: Islantia, Norjaa, Tanskaa ja Ruotsia.
Lisäksi Tanskalla on kaksi itsehallinnollista aluetta, eli Grönlanti ja
Färsaaret. Mikä on näiden maiden arktinen strategia, vai onko sitä? Miten ne
ajavat omia kansallisia intressejään tällä alueella? Mitkä ovat ne intressit?
Miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa?
Arktiset
rikkaudet ja mahdollisuudet
Arktisella
alueella on paljon mahdollisuuksia ja uhkia. Yli 10 % maailman öljyvaroista ja
neljäsosa kaasuvaroista sijaitsee arktisella alueella. Arktinen alue tuottaa 10
% maapallon kalansaaliista ja puuntuotannon arvellaan lisääntyvän lämpenemisen
myötä.
YK:n
merioikeusyleissopimukseen liittyneiden maiden kymmenen vuoden aikaraja on
täyttymässä lähivuosina. Sopimuksen mukaan valtioiden on tieteellisesti
todistettava mannerjalustansa laajuus, jos ne haluavat laajentaa sitä 200
meripeninkulman päähän rannikosta mahdollista taloudellista hyödyntämistä
varten. Todisteet on saatettava asiaa hoitavan komitean arvioitavaksi määräajan
kuluessa sopimukseen liittymisestä. Rantavaltioiden esittämien vaatimusten
taustalla on ensisijaisesti oikeudellinen prosessi, eikä suinkaan
valtataistelu.
Öljyn, kaasun
ja mineraalien tuotannon käynnistämisen on laskettu olevan kannattavaa arktisen
vaikeissa oloissa korkean maailmanmarkkinahinnan vuoksi, varsinkin kun
lämpenevän ilmaston oletetaan edelleen alentavan tuotantokustannuksia. Ilmaston
oletetaan sulattavan arktista Jäämeren merijäätä, jolloin tarjoutuu uusia
mahdollisuuksia hyödyntää alueen öljyä ja kaasua, avata uusia meriväyliä ja
ottaa käyttöön uusia kalastusalueita.
Arktisten
rantavaltioiden aluevaatimukset
Kaikki viisi
Jäämeren rantavaltiota ovat esittäneet aluevaatimuksia jäämerellä. Venäjä
esitti jo vuonna 2001 vaateensa, joka kattoi melkein puolet jäämeren pohjasta.
Muut rantavaltiot sekä Yhdysvallat reagoivat. Yhdysvallat totesi virallisessa
kannanotossaan, että Lomonosovin merenalainen vuorijono ei ole minkään valtion
vallattavissa vaan se on osa syvänmeren pohjaa.
Sopimuksen
myötä rantavaltiot taipuivat määräykseen toimittaa tiedot mannerjalustansa
ulkorajoista mannerjalustan rajaamista käsittelevälle YK:n toimikunnalle
kymmenen vuoden kuluessa siitä, kun valtiosta on tullut
merioikeusyleissopimuksen jäsen.
Koivurova
toteaa artikkelissaan, että Arktiset rantavaltiot ovat, ainakin tähän asti,
noudattaneet esimerkillisesti kansainvälistä merioikeutta tutkiessaan ja
määritellessään mannerjalustansa ulkorajan sijaintia. Ristiriitoja voi toki
syntyä.
Norja
Vuonna 2003
Orheimin komitea julkaisi valkoisen paperin (Towards the North!). Siinä
kerrottiin yhä kasvavasta kansainvälisestä mielenkiinnosta arktiselle alueelle
ja ehdotettiin aktiivisempaa Norjan politiikkaa, jotta se voisi puolustaa omia
kansallisia etujaan. Haaste otettiin vastaan vuonna 2005, jolloin Stoltenbergin
hallitus tuli valtaan ja nimesi hyvin pohjoiset alueet keskeisiksi Norjan
ulkopolitiikassa.
Norjan hallitus
julkaisi pohjoisten alueiden strategiansa vuonna 2006 (The Norwegian
Government´s High North Strategy). Pohjois-Norjan kehittäminen julistettiin
yhdeksi hallituksen tärkeimmäksi prioriteetiksi tulevina vuosina. Se painottaa
strategiassaan pohjoista ulottuvuutta ja sen merkitystä. Siinä korostetaan myös
Barentsin alueen yhteistyön kehittämistä alueen muiden valtioiden, erityisesti
Venäjän kanssa.
Ulkoministeri
Jonas Gahr Store on sanonut tapaamisessa tanskalaisen kollegansa kanssa
huhtikuussa 2008, että: ”Meidän pitää näyttää maailmalle, että siellä on
järjestys. Siellä on tietysti sääntöjä pelissä mitä pitää kunnioittaa, koskien
sekä merilakia, että kansainvälistä lakia.”
Norjan
ulkoministeri Jonas Gahr Store mainitsi puheessaan Moskovassa 24.3.2009, että
Norjaa ja Venäjää yhdistää kolme asiaa, sekä hyvässä että pahassa. Ensinnäkin
ilmasto lämpenee ja jäämeren jääpeite ohenee ja sen merkitys Euroopan ja Aasian
välisessä laivaliikenteessä kasvaa. Toinen syy on arktisen alueen
luonnonvarojen tarjoamat mahdollisuudet teollisuudelle. Kolmantena asiana
mainitaan maiden maantieteellinen läheisyys ja naapuruus. Kaiken tämän ohella
painotetaan ympäristöriskien kasvua ja arktisen ympäristön haavoittuvuutta.
Strategian
mukaan Norja ja Venäjä jakavat päävastuun Barentsin meren luonnonvarojen
jakamisesta ja hyödyntämisestä. Yhteistyön suurimpana tavoitteena on ratkaista
ylikalastuksesta ja kalastuskiintiöiden noudattamisesta johtuvat kiistat maiden
kalastajien välillä. Kalastuskiintiöiden jakamisen tulisi perustua kalakantojen
seurantaan. Kestävän kalastuksen suurin haaste ovat laiton, sääntelemätön ja
rekisteröimätön kalastus. Norja on kehittelemässä säännöstöä, jonka mukaan
voidaan luoda tehokkaampia toimenpiteitä IUU:n (Illegal, Unregulated,
Unregistered) kalastuksen karsimiseksi.
Norjan
strategiassa mainitaan lisäksi, että Venäjän atomilaivaston käytöstä poistetut
alukset ja Kuolan ydinvoimalan käytetty polttoaine muodostavat merkittävän osan
alueen ympäristöongelmia. Myös Kuolan alueen ydinvoimaloiden tulevaisuus on
viime aikoina hiertänyt maiden välejä. Reaktorit halutaan sulkea, koska niitä
ei pystytä muuntamaan turvallisuudeltaan nykystandardien mukaisiksi.
Luoteis-Venäjän
ja Pohjois-Norjan kaupallisia suhteita halutaan kehittää, mutta edellytyksenä
kaupankäynnin kasvulle on Venäjän jäsenyys WTO:ssa. Erityinen paino yhteistyön
tulevaisuuden visiossa annetaan Norjan kaasu- ja öljyteknologiaklusterille.
Toinen merkittävä yhteisyön alue on kalastus ja kalanjalostusteollisuus, minkä
takia Norjan intressissä on rajasäädösten minimointi. Lisäksi Venäläisen
työvoiman liikkuvuutta halutaan parantaa, koska se on tärkeää norjalaisille
kalastusaluksille ja kalateollisuudelle.
Vuoden 2009
tammikuussa pidetyssä norjalaisvenäläisessä komission kokouksessa esillä oli
maiden välinen yhteistyö energia-alalla. Venäläisiä kiinnostaa erityisesti
Norjassa oleva laaja öljynporaus- ja offshore-osaaminen.
Norja ja Venäjä
suunnittelevat lisäksi maiden väliselle, noin 30 kilometrin laajuiselle,
raja-alueelle vyöhykettä, jossa alueen asukkaat voisivat liikkua vapaasti
rajojen yli pelkällä asukastodistuksella, ilman viisumia. Pitää muistaa, että
Norjan raja on samalla Schengen-alueen ulkoraja, joten se vaatii myös Euroopan
Unionin suostumuksen.
Norja on myös
siirtänyt laivastonsa strategista painopistettä kohti pohjoista. Norjan ja
Venäjän välinen sotilasyhteistyö pohjoisessa on toistaiseksi säilynyt hyvänä,
vaikka korkeamman tason, NATOn ja Venäjän, välisissä suhteissa on
erimielisyyksiä.
Norjan
tavoitteena on riittävän sotilaallisen voiman ylläpitäminen myös pohjoisessa,
ei sotilaallisen uhan takia, vaan järjestyksen ja tilanteen stabiilisuuden
säilyttämisen takia. Norja on ollut myös aloitteellinen NATOn ja Venäjän yhteistyön
syventämisessä.
Ruotsi
Ruotsin
mielestä Euroopan Unionin pitäisi toimia voimakkaammassa roolissa strategisesti
tärkeällä arktisella alueella. Erityisesti, kun Islanti hakee jäsenyyttä
EU:ssa. Nämä ovat ruotsin ulkoministerin Carl Bildtin näkemyksiä Brysselissä
kesäkuussa 2009.
Bildtin
mielestä on paljonkin tärkeitä arktisia kysymyksiä kansainvälisellä agendalla,
kuten energia, kuljetusreitit ja ilmaston muutos. Islannin tulevan jäsenyyden
myötä EU:lla tulee olemaan suurempi rooli arktisella alueella.
Ruotsalainen
FOI:n tutkija Niklas Granholm on sitä mieltä, että Ruotsin pitäisi reagoida
enemmän kamppailuun arktisella alueella. Hänen mielestään on monia kysymyksiä
joihin Ruotsin pitää ottaa kantaa. Hänen mielestään Venäjän ja USA:n strategia
on keskeisessä asemassa tilanteen kehittymisessä. Valinta vastakkainasettelun
ja yhteistyön välillä on keskeisessä asemassa alueen kehityksessä.
Ministeritapaamisessa
Murmanskissa 14–15 lokakuuta 2009, Barentsin Euro-Arktisen alueen
yhteistyöelimen (BEAC) puheenjohtajuus siirtyi Ruotsille. Ruotsin
puheenjohtajuuskaudella etusijalla on vahvistaa yhteistyötä liittämällä yhteen
taloudellisen kasvun, ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen kestävän käytön
haasteet päämääränä ekotehokas talous.
Ruotsin
kauppaministeri Sten Tolgfors totesi puheessaan 26.4.2007, että öljy operaatiot
Barentsin merellä johtavat kasvavaan taloudelliseen aktiviteettiin. Uusiin
mahdollisuuksiin Ruotsalaisille yrityksille ja muillekin, jotka osallistuvat
offshore projekteihin ja infrastruktuurin kehittämiseen maissa.
Ruotsi toivoo
Sten Tolgforsin mukaan, että pienet ja keskisuuret Ruotsalaiset yritykset
ymmärtäisivät, että niillä on liiketoimintamahdollisuuksia, kun ne osallistuvat
Norjan offshore sektorin toimintaan. Puheessa painotetaan talousalueen
integraatiota, jolloin Norjan, Ruotsin ja Suomen pohjoiset alueet muodostavat
yhtenäisen talousalueen.
Pohjoisten
alueiden kehitys kiinnostaa Ruotsia nimenomaan yhteistyön näkökulmasta ja
luonnollisesti myös siellä olevien energiavarojen vuoksi. Positiivinen kehitys
Venäjän ja Norjan suhteissa on myös tärkeää Ruotsille.
Tanska
Toukokuun
alussa 2008 Tanskan pääministeri Anders Fogh Rasmussen matkusti Grönlantiin
esitelläkseen hallituksen suunnitelmaa Grönlannin itsehallinnon laajenemisesta.
Se sisälsi myös suuntaviivat Grönlannin mahdollisesti huomattavien
öljyvarantojen hyödyntämiseen Tanskan ja Grönlannin kesken. Se merkitsee myös
mahdollisuutta taloudelliseen itsenäisyyteen Tanskasta.
Arktisen alueen
kehitys voi kääntyä kansainväliseksi konflikti alueeksi, mutta myös vakauttaa
sen luonnetta alhaisen jännityksen alueena. Petersen kirjoittaa, että pienenä
pelaajana Tanskan perustavanlaatuisena etuna on edistää yhteistyötä ja estää
jännitteitä Arktisella alueella.
Petersen
jatkaa, että arktiset toimijat ovat muuttaneet asennettaan Tanskaa kohtaan,
koska itse hallintolaki Grönlannille hyväksyttiin kesäkuussa 2009. Itsehallinto
itsessään sisältää mahdollisuuden itsenäisyyteen, jos Grönlannin kansa sitä
haluaa. Siinä tapauksessa Tanska lakkaa olemasta Arktinen valtio. Toisaalta,
niin kauan kuin Grönlanti ei toimi niin, Tanska tulee olemaan enenevässä määrin
kietoutunut alueen politiikkaan.
Grönlannin itsehallintolaki
tunnustaa Grönlannin ja sen asukkaat valtiona kansainvälisen lain alaisuudessa
ja johon luonnostaan kuuluu oikeus itsenäisyyteen. Lisäksi itsehallinto
hallitukselle on annettu omistusoikeus Grönlannin maaperään.
Ilmaston
lämpeneminen on johtanut uusien mineraalien ja öljyvarantojen löytymiseen jään
alta. Suunnitelmia on jo nyt useita, kuten kulta-, timantti-, sinkki-, ja
hiilikaivosten perustamiset. Myös Grönlannin länsirannikolla olevia huomattavia
öljyvaroja halutaan hyödyntää.
Tanskan
vuosittainen talousapu takaa Grönlannille jotakuinkin 3 miljardia kruunua, jota
alentaa 50 % osuus Grönlannin mineraali ja öljytuloista. Puolustus,
ulkopolitiikka, itsemääräämisoikeuden valvonta ja muut määräysvalta tehtävät
hoidetaan virallisella Tanskan valtaoikeudella.
Jos arktisesta
alueesta tulee tärkeä taloudellinen ja poliittinen alue, niin Grönlannin
kansallisten etujen valvonta voi olla vaikeaa. Se vaatisi huomattavaa poliittisdiplomaattista
panostusta pieneltä valtiolta, jossa on 57.000 asukasta alueella, joka on neljä
kertaa Ranskan kokoinen. Se voi jopa jatkaa ja syventää riippuvaisuutta
Tanskasta, samaan aikaan kun Tanskan läsnäolo Arktisella alueella tulee
kasvamaan.
Färsaaret
Lokakuussa 1996
Färsaaret ja Tanskan hallitus solmivat sopimuksen. Siinä Tanskan hallitus
siirsi lainsäädännöllisen ja hallinnollisen vallan koskien merenpohjan
raaka-aine varoja Färsaarten itsehallinnolle.
Nykyisin öljy
ministeriö (the Ministry of Petroleum) keskittyy kehittämään Färsaarten öljy
hallintoa. Vuoden 1998 loppupuolella järjestettiin Färsaarten hallituksen toimesta
ensimmäinen lisenssien kilpailutus tarkoituksena öljyn ja kaasun etsintä
Färsaaria ympäröivillä vesialueilla. Färsaarilla oli myös tarkoitus sitouttaa
yksittäiset öljynetsijät GEM ohjelmalla huomioimaan toimintaansa liittyvät
riskit. Alueelliseen ympäristöohjelmaan piti siis sitoutua ennen kuin
öljynetsintä lisenssit olivat tiedossa.
Islanti
Islannin
ulkoministerin Valgerour Sverrisdottirin mielestä teknologinen edistys ja
ilmaston muutos ovat tuoneet uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Yksi niistä on
kasvava meriliikenne arktisilla merialueilla, jopa uusi meritie pohjoisnavan
yli yhdistäen pohjoisen Atlantin ja pohjoisen Tyynenmeren.
Lisääntyvä
laivaliikenne arktisella alueella tuo myös lisääntyvät ympäristö riskit, jotka
pitää estää tehokkaalla kontrollilla. Islannin edullinen maantieteellinen asema
uusien merireittien palveluiden tarjoajana antaa mahdollisuuksia.
Islannille
kansainvälinen yhteistyö on hyvin tärkeää, koska se saa elantonsa
vastuullisesti hyödynnetyistä luonnonvaroista. Islanti kokee hyvin tärkeänä
sellaisen alueellisen yhteistyön, joka koskee ympäristöä. Aktiivisuus Arktisessa
neuvostossa on erityisesti tämän takia tärkeää.
Petteri Sortes
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti