Suurvaltojen kilpailu
Alueellinen hallinta ja vaikutusvalta ovat yhä keskeisiä
suurvaltakilpailun muotoja, mutta kilpailu kriittisten globaalien virtojen
hallinnasta, johtavista teknologisista kyvykkyyksistä ja kansainvälisten
normien määrittelystä ovat yhä tärkeämpiä suurvaltakilpailun kenttiä.
Kun länsimaiset suurvallat ovat menettäneet
vaikutusvaltaansa kansainvälisissä instituutioissa ja rakenteissa, niin niillä
on joskus ollut tapana vetäytyä niistä. Eli menettää lopunkin vaikutusvaltansa.
Excel-talouden luomat pitkät ja monisyiset, mutta
edulliset, globaalit tuotantoketjut ovat osoittautuneet hyvin haavoittuviksi.
Etenkin nyt, kun johtavat suurvallat blokkiuttavat maailmaa itse johtamiinsa
blokkeihin. Pitää myös muistaa, että suurvallat ovat aina pohjimmiltaan
itsekkäitä, joten ne ajavat lähinnä omaa etuaan. Monilla alueellisilla
suurvalloilla ei kuitenkaan ole halua valita vain yhtä blokkia, kuten vaikkapa Saudi-Arabia,
vaan niillä on halu hyödyntää molempia blokkeja.
Nyt, kun vaikkapa Yhdysvallat haluaa lyhentää strategisesti
tärkeissä tuotteissa tuotanto ketjuja, eli maantieteellisesti sijaitsemaan Yhdysvalloissa,
niin sehän nostaa tuotantokustannuksia, kun enää ei valitakaan edullisinta
vaihtoehtoa. Toisaalta, kuten on jo kuultu, voi esimerkiksi Kiina rajoittaa
strategisesti tärkeiden raaka-aineiden viennin vain tärkeille liittolaisilleen,
tai varata ne vain omaan käyttöönsä.
Vahvimpien suurvaltojen, eli Yhdysvaltojen ja Kiinan edut
ovat usein ristiriidassa, eikä kumpikaan näistä valloista kykene toimimaan
globaalina supervaltana tai maailman poliisina. Varsin usein maiden sisäpolitiikka
ohjaa valtioiden ulkopoliittisia päätöksiä, mikä osaltaan rajoittaa niiden
kansainvälistä roolia. Olemme siis siirtyneet moninapaiseen maailmaan.
Tämä on tullut esille erityisesti Trumpin presidenttikauden
aikana, kun USA peräytyi ja vetäytyi kuoreensa. Vaikutuksia oli YK:ssa,
Natossa, lähi-idässä, Syyriassa, Koreassa jne. Yhdysvaltojen vaikutusvalta
vähentyi ja Venäjän ja Kiinan kasvoi. Nato natisi liitoksissaan.
Globaalihallinnan rakenteiden heikentyminen vahvistaa alueellisten
suurvaltojen, kuten vaikkapa Intian, Venäjän, Israelin ja Turkin suhteellista
valtaa. Vallan alueellistuminen lisää kansainvälisen järjestelmän ennakoimattomuutta
ja epävakautta.
Alueelliset suurvallat voivat nyt käyttää voimaansa, myös
sotilaallista, vaikkapa pienempiä rajanaapureitaan vastaan. Globaalit
suurvallat eivät ole välttämättä enää toppuuttelemassa niitä. Etenkin, jos
niillä on ydinaseita käytössään. Esimerkiksi Suomen liittyminen Natoon lisäsi
Suomen turvallisuutta, koska liittoutuminen lisää sitä. Samalla saimme
ydinasesateenvarjon suojaksemme, eikä Venäjä voi enää halutessaan painostaa
niillä.
Sodat ja konfliktit ovat siis lisääntyneet ja demokratian
eteneminen on pysähtynyt. Ihmisoikeuksista puhumattakaan, jotka ottavat
takapakkia jopa euroopassa, kuten Unkarissa, Turkissa ja Puolassa. Liberaalit kansainväliset
normit, sekä demokratia ovat myös alkaneet heikentyä.
Mitä eurooppa voisi tehdä?
EU on ollut euroopalle todella hyödyllinen. Se on vain laajentunut liikaa ja ottanut jäsenekseen liian monta entisen itä-blokin maata, joissa on kehittynyt liian voimakas autoritaarinen linja. Kuten vaikkapa Orbanin Unkari.
Natoa pitäisi myös kehittää enemmän euroopan ehdoilla ja itsenäisemmäksi. Niin, että se pystyisi hoitamaan euroopan puolustuksen, vaikkapa ilman Yhdysvaltojen apua. Pitää nimittäin muistaa, että Yhdysvalloissa on myös kasvavaa tyytymättömyyttä eurooppaa kohtaan. Ajattelu "Yhdysvallat ensin", eli Yhdysvallat ei välttämättä tulisi euroopan avuksi, vaikka viides artikla mitä sanoisi. Trumpismi ei ole euroopalle hyvä vaihtoehto. Lisäksi Natokaan ei ole mitenkään yhtenäinen, kuten vaikkapa Turkin ja Unkarin käytös osoittaa. Sillä vain on Yhdysvaltain ydinasepelote käytössään. Tosin Iso-Britannia ja Ranskakin ovat ydinasevaltioita.
Petteri Sortes
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti